onsdag 3 juni 2009

Övertalningsförsök kan löna sig...

Jag har varit med på den här vägen förut, skrivit blogg, tröttnat, tagit bort, skrivit en ny blogg, tröttnat, tagit bort och så gjort den vändan några gånger till.

Den här gången kommer det bli en blogg om min vardag helt enkelt. Vad händer och sker i min omvärld, ibland helt vanliga dötrista saker och ibland kanske saker med en knorr på, helt enkelt.

Jag är 28 år snart, håller på för fullt och tar mitt körkort, jobbar som tyskalärare på en liten skola och har snart varit Mellanselsbo i ett år. Kärleken tog mig hit och har fått mig att älska det iskalla och ganska karga Norrland, även om längtan hem emellanåt är stark. Flyttandet ligger väl i släkten, mamma tog sig till södra Sverige från Holland, och även om hon flyttade kortare sträcka än jag så drog hon sig flera länder bort. Intressant faktum och det får mig att inse hur stort Sverige är och hur otroligt det är att vi är ett och samma land och talar samma språk.

Norrländskan börjar smyga sig in i min dialekt mer och mer, det blir automatiskt så när man är lärare för ingenting väcker mer skratt än en främmande dialekt. Jag känner mig superkonstig och urdum när jag "dammsuger" och säger "nu kommar jag", men det leder i alla fall till jämvikt i klassrummet och färre asgarv om dagen åt "skåningen".

Ja, det blir väl kort och gott en blogg om min vardag. For good and bad. Och lite om sambon, min underbara älskling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar